Salmefest i høst

Salmeboka minutt for minutt skaler stor entusiasme for salmer i høst! (Foto: Kirkerådet)

Salmeboka minutt for minutt skaper stor entusiasme for salmer i høst! (Foto: Kirkerådet)

Om noen uker kan du våkne til salmer, du kan sovne til salmer, eller rett og slett våke til salmer. Ikke minst kan du synge med til salmeskatten vår! Det nærmer seg den store salmehelga på NRK…

Fredag 28. november stemmes det i med en F og ordene Herre Gud, ditt dyre navn og ære. Salmeboka minutt for minutt starter på NRK 2 kl 12 og varer så lenge det er salmer som gjenstår å synge i Norsk salmebok 2013. En gang nær midnatt på søndag toner maratonsendinga ut med Eyvind Skeies ord Jeg tror at Jesus Kristus skal gjøre verden ny!, nummer 899 i Norsk salmebok. Er du med?

Overveldende respons
Helge Gudmundsen, kjent stemme fra Salmer til alle tider på søndag kveld på NRK P1, hadde selv ideen til sakte-tv-programmet viet salmer. I Vår Frue kirke i Trondheim vil det være overføring gjennom hele adventshelga, med innsmett fra andre deler av landet. Kor er invitert med til å være støttesangere, og responsen har vært mer enn god.

– Det har vært overveldende! Et sted mellom 200 og 240 kor ønsker å delta i Vår Frue kirke i Trondheim, og både solister, mannskor, små og store sanggrupper har meldt seg til salmehelga. Ingen er spesielt invitert, og ingen får dekket reise eller opphold – dette er en felles dugnad!

Fødselsdagkake for Norsk salmebok i adventshelga for ett år siden - nå er det klart for storslått feiring av ettåringen! (Foto: Kirkerådet)

Fødselsdagkake for Norsk salmebok i adventshelga for ett år siden – nå er det klart for storslått feiring av ettåringen! (Foto: Kirkerådet)

Gudmundsen har vært redaksjonelt ansvarlig for Salmeboka minutt for minutt, og han har i høst blitt hellig overbevist om at salmesang ikke er smalt.

– For å være ærlig, synes jeg jo selv ideen om programmet var så sprø at jeg ikke trodde vi ville få det til. Men med entusiasmen i NRK og med responsen fra hele landet, ser jeg at salmeskatten er et allemannseie. Salmer er en del av folkearven, og også mange kor, bedriftskor blant annet, befinner seg godt utenfor det kirkelige landskap. Men salmer har de alle et forhold til.

Over det ganske land
Selv om den om lag 60 timer lange sendinga først og fremst vil vise sang og mennesker fra Trondheim, vil det også være salmebiler på veien denne helga. Ideen er å dekke ulike landsdeler, mennesker, språk og tradisjoner, og foreløpig plan er å være til stede her:

  • Finnmark: Karasjok
  • Troms: Tromsø og Finnsnes
  • Rogaland: Stavanger og Ulstein kloster
  • Hordaland: Bergen
  • Østlandet: Maihaugen på Lillehammer og Oslo, kanskje Grünerløkka
  • Østfold: Halden og Fredrikstad

Men salmesang er ikke først og fremst korsang, men menighet og fellessang for alle tilstedeværende. Derfor er det også viktig å fylle kirkebenkene med helt vanlige kirkesangere.

Kirker over hele landet bør fylles med salmesang når Salmeboka minutt for minutt går på lufta 28. november. Her er prosjektleder for salmeboka, Vidar Kristensen og sanger Solveig Slettahjell i Trefoldighetskirken. (Foto: Anders Bergersen)

Kirker over hele landet bør fylles med salmesang når Salmeboka minutt for minutt går på lufta 28. november. Her er prosjektleder for salmeboka, Vidar Kristensen og sanger Solveig Slettahjell i Trefoldighetskirken. (Foto: Anders Bergersen)

Lokal salmeglede
NRK-programmet er en gylden anledning til å skape lokalt engasjement for salmer, med eller uten tv-opptreden. For salmesang er ikke korsang, men fellessang for menighet og tilstedeværende. Denne helga er det derfor viktig å fylle kirkebenker med helt alminnelige salmesangere. Menigheter kan invitere til folk til kirke for å følge sendingen når som helst på døgnet, og synge salmer sammen med tv og hverandre. Samlinger kan foregå i kirker, menighetshus, bedehus, kulturhus eller andre forsamlingssteder. Direktør i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen, oppfordrer til å tenke bredt denne helga.

– Det er flott om slike samlinger kan være økumeniske og skape fellessang på tvers av kirkesamfunnene. En vesentlig del av salmene i Norsk salmebok 2013 er tekster og melodier som er økumenisk fellesstoff, og som hele Kristen-Norge kjenner og bruker.

Han håper på storslåtte samlinger over hele landet, med fest rundt salmesangen.

– Lån den største tilgjengelige tv-skjermen dere kan skaffe – eller bruk prosjektør – og ha salmebøker tilgjengelig! Lag salmefest der du bor!

Bursdagsfeiring eller julegrantenning
Her er ulike tips til hva som kan gjøres i salmehelga:

  • Arranger Lys våken med overnatting til salmeklang – med mulighet for utdeling av salmebøker til alle deltakerne, betalt av Kirkerådet (lenke til sak)
  • Lag salmefrokost før søndagens gudstjeneste
  • Inviter til ettårsbursdag for Norsk salmebok 2013
  • Inviter til julemesse med fellessang
  • Tenn julegran med salmesang

Gode forberedelser
Kanskje kan det være en idé å la bibelgrupper eller studiegrupper i menigheten ta for seg salmeboka på noen samlinger i før eller etter Salmeboka minutt for minutt?

Kstud har i høst godkjent studieopplegg tilpasset salmeglede og –program:

I tillegg har Kstud 21 såkalte standard studieplaner som går på sang, musikk og drama..

Salme-app på plass
Nytt i høst er også datautgave av Norsk salmebok 2013 (N13), en elektronisk utgave av salmeboka. Den inneholder en DVD med  alt innhold fra N13, i tillegg til noen enkle liturgier og alle registre og Hymns in English. Sigve Bø har utviklet denne datautgaven for Eide forlag, og tidligere produksjoner av dette slaget har vært svært nyttige for særlig blinde og svaksynte fordi de gir mulighet for avlesing av tekst.

I smarttelefonens tidsalder har det også kommet en app med N13. Den inneholder tekst, noter og innspillinger. Den er tilgjengelig for både Apples produkter og Android-telefoner.

Blir med på notene i november!

Denne artikkelen er i kategorien Gudstjenesteliv, Kirkemusikk, Kommunikasjonsarbeid og tagget , , , .

En kommentar til Salmefest i høst

  1. Annette.stenseng sier:

    Takk for at dere sprer engasjement og glede for salmesang!
    i Svelvik menighet arrangerer
    vi «salme sing-along» på storskjerm på frivillighetssentralen fred kveld! Salmebøkene stemples og tas i bruk for første gang da.
    Vi spiller også inn en salme cd til trosopplæringen m barn og unge fra menigheten m salmer fra ny salmeboka,og har «salmeslepp» på den i januar!
    Hilsen sangglad sokneprest, Annette stenseng

Si din mening

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *