Råd og tips

Menighetsblad – råd og tips

Noen grunnleggende ord om menighetsblad:

  • Mange fler enn bare de som går ofte til gudstjeneste, leser menighetsblad. Husk derfor å skrive for folk flest i soknet, ikke bli for «indrekirkelig» i språk og temavalg.
  • Husk at menighetsbladet også kan brukes som formidler av trøst eller trosopplevelse, ord som kan nå dem som aldri finner veien til kirken. Kirke er mer enn bare aktiviteter!
  • Jobb spesielt med forsiden! Den er ofte avgjørende for hvorvidt bladet i det hele tatt blir med inn fra postkassen.
  • Sett opp en utgivelsesplan for hele året, og la alle stoffleverandører samt stab og frivillige få den tilsendt. Planlegg utgivelsene opp mot aktuelle arrangement i din kirke.
  • Sjekk ulike trykkerier jevnlig, konkurranse på dette området gir lavere pris
  • Husk også at dersom dere ønsker det, så kan dere be trykkeriet om å sende faktura uten moms (Lov om merverdiavgift § 6, 4)

Det som bør være med i hvert nummer:

  • Kolofon (hvem som utgir menighetsbladet, kontaktinformasjon med telefonnummer og epostadresse)
  • Oversikt over staben i kirken
  • bilde, tittel, telefon og epostadresse til den enkelte ansatte
  • bilde av kirken, med adresse
  • adresse, telefonnummer og åpningstider til kirkekontoret
  • Gudstjenesteliste og aktiviteter
  • Oversikt over døpte, konfirmerte, vigde og begravde
  • Utleiemuligheter og -priser på kirkens lokaler, der dette er aktuelt 

Tips til større leseglede, økt lesbarhet og bedre design:

  • Lag luftige og ryddige sider
  • Varier utseendet på overskriftene, skill de ulike sakene også visuelt
  • Overraskende overskrifter fanger oppmerksomheten til leserne
  • Ingressen bør være en spennende og overordnet inngang til teksten, ikke bare de første tre setningene i brødteksten
  • Bilder fanger blikket, bildetekster leses – jobb med dette
  • Husk at det bør være sammenheng mellom bilde og overskrift
  • Ikke vær redd for å deske (redigere) en sak som andre har skrevet, ofte er innsendte saker lange og kan hende lite poengterte, utøv redaktøransvar og gjør saken mer lesbar
  • Bruk farger når det er mulig, men ikke overdriv
  • Gudstjeneste- og aktivitetsoversikt bør være i napp-ut-design til oppheng i hjemmet, bruk gjerne fargekoder eller andre grafiske effekter for å hjelpe målgruppa til å finne sine aktiviteter
  • Samle annonsene, dette gir bedre oversikt. Og plassér dem gjerne på en venstreside. Høyresidene bør tilgodeses med redaksjonelt stoff.

Ideer til stoff: Tenk mennesker mer enn saker, vedtak og bygg!

  • Salmestafett – hva er lokale profilers favorittsalme?
  • Årets konfirmanter: Hva tror de? Hva gjør de? Kanskje de til og med kan lage noe stoff?
  • Bilder av konfirmanter for 10-20-40 år siden, hvem finner bestemor eller onkel på bildet?
  • Feature-sak om noe relevant for menigheten, med gode bilder, gir leseglede
  • Hvor ble det av dem? Finn tidligere ansatte eller frivillige som har markert seg i menigheten for en del år siden, hva gjør de nå?
  • Enquète/fem på gata – hva var sommerens største opplevelse, hva var det beste du gjorde for noen andre i vinter, hva er ditt favorittferiested? Tenk bygdeblad
  • Lokale «kjendiser» (eks skuespiller, ordfører, tidligere stortingsrepresentant, akademiker, idrettshelter) mener ofte noe interessant om sitt fag eller andre aktuelle tema – intervju om dette
  • Sett opp egne annonser til arrangement i lokalkirkens regi
  • Egen barneside med aktiviteter for/med barn. Bilder av barn «in action» er alltid oppmerksomhetsskapende. Men husk å få foreldretillatelse til avbilding i bladet!
  • Lokal kuriosa om kirken
  • Detaljer i kirkerommet
  • Kjente folk på gravlunden

Prøv å unngå:

  • Alt for mye farger, det er vanskeligere å lese når fargene konkurrerer om oppmerksomheten
  • For lite format, det blir vanskelig å lese teksten, og krevende å få fin layout. A4 er best.
  • Annonse på forsiden, hvis nødvendig, plasser litt diskret
  • Anonyme skribenter, skriv navn på forfatter på alle sakene
  • Forstyrrende trykk på baksiden av tekstside
  • Å være usynlig, når menighetsbladet er en del av et kommunalt blad, må det synes på forsiden
  • Ord og bilder som gir et stillestående (les: oppstilt, konstruert/som forventet) inntrykk. Skap levende øyeblikk/liv/overraskelser/smil/glede/aktivitet.